autologos

3 logo’s van automerken en hun betekenis

Bij Zelf verzekeren we nogal wat automerken. En achter elk automerk schuilt een verhaal. Vaak diepgeworteld in de staart van de industriële revolutie. Maar naast de verhalen over smeerolie en vliegwielen, zijn de logo’s van de populaire automerken van nu ware pareltjes der symboliek. Daarom 3 logo’s van automerken en hun betekenis. In sneltreinvaart.

Vergane glorie, verarmde adel: ontmoet Alfa Romeo

alfa
Ah, Alfa Romeo. Ik zie een felrode bolide, jagend over een Italiaanse kustweg. En dat logo! Het mooiste logo van allemaal. Een ringslang met een man in z’n kaken, wat staat voor de overwinning op de concurrentie. En rechts daarvan de Milanese vlag, de thuisbasis van het merk. De heraldische Savoy-knopen verdwenen met de monarchie in Italië. Ze werden gevoerd door de machtige Savoy-familie. Hun motto: “Stringe ma non costringe”, wat zoiets betekent als verbinden, maar niet verst(r)ikken.

BMW: voor mensen die denken dat ze een vliegtuig zijn

bmw
Fluitend met 200 kilometer per uur over de Duitse Autobahn. Zonnebril met gouden montuur over een gepermanenteerd hoofd. En borstharen die door de bovenste paar open knoopjes van een overhemd piepen. Vooroordeel? Ach, je rijdt in een BMW, dus wat maakt jou het uit? Voor je, op de ellenlange motorkap, prijkt trots het wit-blauwe logo van BMW. Dat het een propeller voorstelt en de luchtvaarthistorie van BMW bezingt, berust op een hardnekkige mythe. Wit en blauw zijn de kleuren van Beieren, waar Lederhosen, Bierkannen mit Deckels und Dirndl in het wild rondlopen.

Een Peugeot is eigenlijk een zaag op wielen

peugeot
Van Duitsland rijden we naar Frankrijk. Lekker op Zwarte Zaterdag stilstaan op de Boulevard Périphérique van Parijs. En in welke andere auto dan een Peugeot? Een Franse auto met een Nederlands tintje. Immers, de leeuw prijkt trots en fier prominent op de gril. Het is een zeer oud logo, dat zijn oorsprong vindt in 1847. Toen reden er weliswaar nog geen auto’s rond, maar maakte het bedrijf zagen en andere stalen goederen. De leeuw stond voor drie belangrijke eigenschappen van Peugeots stalen zagen: sterke tanden, snelle snede en flexibel blad. De leeuw was aanvankelijk natuurgetrouwer weergegeven dan de hedendaagse heraldische versie. De versie die nu wordt gebruikt lijkt meer op de leeuw in het wapen van Franche-Comté, de regio waar Peugeot vandaan komt.

You may also like...

1 Response

  1. Arend zegt:

    Hoi Lars,
    Heel leuk om te lezen. Vraag me af of je ook informatie hebt van het merk Toyota.
    Zoals je weet is Toyota het bedrijf dat Lean in al haar vezels heeft. Ik ben benieuwd of hierover nog iets in het logo terugkomt.

    Grt, Arend