victor1

Troonrede Apple bekeken door de ogen van een Apple-watcher

Miljoenen mensen keken afgelopen dinsdag naar de livestream van Apple’s “Troonrede”, de Apple Keynote. Victor was één van hen. Hij keek vanuit de Alkmaarse burelen van het webdesignbedrijf (Broeksmedia), samen met 4 andere Apple-watchers. Een dag later vraag ik Victor aan de koffietafel wat ik allemaal gemist heb.

Om zeven uur stond de beamer aan en toen?

…keken we naar een Amerikaans testbeeld. Een beetje jammer als je precies om zeven uur klaarzit met pizza en andere versnaperingen. Technische problemen. Dat moet een hoop stress in Cupertino gegeven hebben. En als je bedenkt dat zo’n evenement met militaire precisie wordt voorbereid, krijg je medelijden met de vent die het fatale foutje heeft gemaakt. Gelukkig hebben we via Twitter en sites van andere Apple-watchers het nieuws nog redelijk kunnen volgen.

Doe je dat vaker, in een zaaltje kijken naar een 2 uur durende commercial?

Het is meer dan een commercial. Het is een verhaal. Dat van minuut tot minuut getimed is. Een operatie die z’n weerga niet kent. Als internet-adept en marketeer haal ik eruit welke kant de technologische ontwikkelingen zich bewegen. Daaruit haal ik inspiratie voor nieuwe ideeen. En ja, om je andere vraag te beantwoorden we kijken vaker met een groep gelijkgestemden. 😉

En waar gaat het nu heen met de technologie?

Intimate and personal, dat waren de steekwoorden. Je gadgets, het internet, de manier waarop we alles kunnen registreren en distribueren wordt steeds intiemer, steeds persoonlijker. Kijk naar je hartslag die je kunt versturen als bericht naar je geliefde. Of de manier waarop je met je stem een apparaat gaat bedienen. Dit opent compleet nieuwe mogelijkheden om met de mensen om je heen te communiceren, zaken te doen, te betalen en gave dingen te maken.

Intiem en persoonlijk, dat klinkt als een Always-reclame…

Nee, dat is niet wat Tim Cook bedoelde denk ik ;). Met een iPhone heb ik een intieme band. Ik zou hem nooit zomaar aan iemand afgeven. Dat apparaat is zo ontzettend persoonlijk, dat is een wereld op zich en met de Apple WATCH gaat Apple een stapje verder. Een horloge zit om je pols en is de hele dag zichtbaar. Vergeleken met de iPhone dus nog intiemer en persoonlijker.

Wordt dat horloge een succes?

Ik denk het wel. Dat kon je al zien aan de aandelenkoers van Apple. Toen de Apple WATCH werd gepresenteerd ging de koers van het aandeel Apple omhoog. Bij U2 zakte de boel overigens weer behoorlijk. Dat had Apple best beter kunnen doen. Een blik naar de Spotify toplists en je weet snel genoeg dat je vandaag de dag niet meer met U2 moet aankomen. Ik had daar Justin Timberlake wel willen zien optreden. Ook goed voor de social media impact. Alhoewel, aan aandacht heeft het Apple niet ontbroken 😉

Een nieuwe iPhone en een nieuwe horloge. Viel deze Apple Keynote niet een beetje tegen?

Zeker niet. Veel media zeggen dat dit het moment is dat Tim Cooke zich als CEO van Apple echt neergezet heeft. Maar het was niet alleen halleluja. Ik hoorde niets over een scherpere beveiliging van iCloud. En geen woord over het nieuwe streaming-muziek-platform Beats. Dat viel me een beetje tegen. Aan de andere kant is Apple Pay natuurlijk wel een zeer interessante move in een gigantische markt.

Betalen met iPhone en je duim…

Dat is een hele slimme stap. Er is veel stuk aan de manier waarop we betalen. Betalen doet altijd pijn en hoe makkelijker Apple dat maakt, hoe meer zaken op gang komen. En je hoeft je creditcard niet meer op zak te hebben. Dat is een 50 jaar oud concept dat nu aan de kant geschoven wordt en ruimte moet maken van het “1 klik betalen”. Toch is alles te kraken en daarom ben ik vooral benieuwd hoe Apple gevoelige data als mijn vingerafdruk, financiële gegevens en mijn lichaamsstatistieken zo veilig houdt dat niemand daar bij kan.

Ook de beste ooit

Na het interview met Victor spoel ik ’s avonds op mijn laptop nog even langs de registratie van de Keynote 2014. Na een half uur kan ik het niet laten om Keynote 2012 er nog even bij te pakken. ‘Dit is de beste telefoon die we ooit gemaakt hebben’, zegt een dikke Apple-meneer over mijn iPhone 5. Ik ben nog steeds verliefd.

Iwan

Iwan is copywriter voor Zelf. Dat schrijven doet hij het liefst vanaf een toetsenbord. Vandaar dat zijn vrouw op vakantie de ansichtkaarten schrijft. In zijn vrije tijd doet hij John McEnroe na of leest hij dikke boeken.

You may also like...