Autoverzekering: ruim 60% dient geen claim in bij autoschade

Uit onderzoek van Zelf.nl blijkt dat bijna twee derde van de verzekerden geen verzekeringsclaim indient bij autoschade. Mensen zijn over het algemeen zeer huiverig om een claim in te dienen bij hun autoverzekering. Ze vallen dan immers terug in schadevrije jaren en dus in no-claimkorting. En dat is een logische denkwijze, want soms is een schade claimen een stuk duurder dan zelf betalen.

Bonus-Malus, schadevrije jaren en no-claimkorting

Een autoverzekering werkt volgens het bonus-malusprincipe. Bonus betekent hierin beloning en malus betekent straf. Die beloning bestaat uit korting die men krijgt op de premie van de autoverzekering. De straf is het wegnemen van die korting. Wanneer men een jaar zonder schade rijdt, krijgt men als beloning een korting op de verzekeringspremie. Naarmate de schadevrije jaren zich opstapelen, klimt ook die korting omhoog. Bij Zelf.nl kunt u tot 80% korting krijgen op de premie van uw autoverzekering.

Als u een autoschade claimt, dan valt u terug in schadevrije jaren en valt u dus ook terug in korting. Dat gebeurt in grote stappen. Elk schadevrij jaar, klimt u een trede omhoog op de bonus-malusladder. Maar als u onderweg struikelt, valt u meerdere treden terug. De korting die u op uw premie autoverzekering krijgt is dus makkelijker te verliezen dan te verkrijgen.

Rekenvoorbeeld verlies in korting na claimen schade

Stelt u zich voor dat u 9 jaar in uw auto heeft gereden zonder ook maar één keer schade te krijgen. Op dat moment zit u bij Zelf.nl op de maximale no-claimkorting van 80%. Voor een Peugeot 307 station uit 2008 bent u als 33-jarige uit Noord Holland zo’n € 18,89 voor een WA+ Beperkt Casco autoverzekering kwijt.

Als u een schade claimt, dan heeft u niet langer 9 schadevrije jaren. U valt dan terug naar 4 schadevrije jaren. Het kortingspercentage dat daar bij hoort, is 40%. U betaalt dan voor dezelfde autoverzekering € 27,29 per maand. Dat is een verschil van € 8,40. Na een jaar betaalt u dus iets meer dan € 100 extra voor uw autoverzekering. Het jaar daarop betaalt u € 75 meer, en het jaar dáárop € 50, want u klimt immers ook weer in schadevrij jaren omhoog.

Autoschade lager dan de premieverhoging?

Al met al zult u na de hierboven genoemde schade 5 jaar lang een hogere premie betalen, wat neerkomt op een ruime € 300. Is uw claim lager dan dat bedrag, dan kan het het overwegen waard zijn om dit uit eigen zak te betalen. U bent dan immers goedkoper uit. Voor alle schades die wél (ruim) boven dat bedrag liggen is de autoverzekering natuurlijk wel van toepassing.

Schade geclaimd, maar bedenkingen achteraf?

Als u een autoschade heeft geclaimd, maar achteraf denkt dat dat toch niet zo’n goed idee was, dan kunt u die claim terugdraaien. Bij Zelf.nl kunt u dat tot een ruime 12 maanden doen nadat u de oorspronkelijke heeft ingediend. Een telefoontje daarvoor is genoeg: 072 518 0160.

You may also like...

4 Responses

  1. Wouter zegt:

    En dat is dus precies de reden dat ik wel een voorstander ben van een no-claim beschermer. Een verzekering sluit je af om schade te dekken en dan wil je niet bij een kleine schade alsnog direct zelf moeten betalen of direct terugvallen in korting en het uiteindelijk dus ook gewoon zelf betalen.

    En ja, je zit dan welliswaar vast bij die verzekeraar omdat je de no-claim beschermer niet mee kan nemen, maar na verloop van tijd heb je ook officieel weer 9 schadevrije jaren in dit voorbeeld en kan je dus alsnog overstappen, zonder dat het ook maar 1 cent gekost heeft. Overigens is mijn ervaring dat sommige verzekeraars ook gerust nog wat meer extra schadevrije jaren korting geven, ondanks dat je die niet echt hebt. Voornamelijk via tussenpersonen lukt dat vaak goed. Dus als je wilt overstappen terwijl je net je no-claim beschermer gebruikt hebt, wil dat bij de nieuwe verzekeraar nog niet per definitie zeggen dat je ook niet weer de korting van 9 schadevrije jaren krijgt.

  2. hans zegt:

    VOORSTEL

    Wanneer de te verwachten blikschadesom vooraf opgegeven wordt met de vraag of het voor de verzekerde wel slim is om een claim in te sturen, krijgt de klant waarschijnlijk een gefundeerd antwoord op zijn vraag……?
    Zou de verzekeraar niet bij alle niet-slimme-claims de klant kunnen tippen om de schade zelf te vereffenen en op die manier premie-verhoging te ontlopen?

    Lijkt mij een positief klantvriendelijk WIN-WIN-gedrag……….

  3. Henry zegt:

    U zegt in het voorbeeld dat je kunt overwegen een schade te claimen als het schadebedrag hoger is dan de extra premie die je in de jaren daarna moet betalen. Maar er is nog wel een extra overwegingspunt: als je wél claimt, wordt ook het risico groter dat je later nog meer premie moet gaan betalen in het geval je een nieuwe grote schade krijgt. Om dat risico mee in te calculeren zou ik zeggen: pas claimen als de schade minimaal 2x zo hoog is als de extra premie in de jaren na de claim.