erhan-dam-tot-damloop

Acht gouden tips van Erhan voor de ambitieuze lange-afstandloper

Overdag is Erhan onze marketeer. ’s Avonds rent hij de benen onder z’n lijf vandaan. En als hij niet rent, dan is hij wel bezig om zijn conditie op peil te houden in de sportschool. En dat allemaal om uitstekende prestaties neer te zetten bij evenementen als de Dam tot Damloop, Mudmasters of de halve marathon van Amsterdam. Hij geeft je acht gouden tips om goed voor de dag te komen.

Acht gouden tips

Kortgeleden heb ik samen met René en Michel meegedaan aan de Dam tot Dam en damn wat vond ik dat geweldig. Hardlopen is iets dat ik pas geleden heb ontdekt. En ik merkte al snel dat je er een hoop toewijding en discipline voor nodig hebt. Vandaar dat ik de onderstaande 8 tips met je deel. Ze hebben mij in ieder geval enorm geholpen. Mijn tijd voor de Dam tot Damloop? 1 uur en 22 minuten. En daar ben ik best trots op!
medailles

1. Rust goed uit

Laat ten minste drie dagen tussen je laatste training en de wedstrijd. Je spieren kunnen goed herstellen.

2. Koolhydraten stapelen

Je lichaam haalt energie uit koolhydraten en deze heb je nodig tijdens de wedstrijd. Eet de dagen voor de wedstrijd dus veel pasta. Nou vind ik pasta helemaal geen straf om te eten, dus dat was een makkie voor mij 🙂

3. Wees op tijd

Stress van de wedstrijd is voldoende. Op tijd vertrekken geeft rust en de zekerheid dat je niet te laat komt. Zelf vind ik het fijn om er een uur van tevoren te zijn.

4. Eet niet later dan een uur voor de wedstrijd

Ultiem is om twee uur voor de wedstrijd een maaltijd met veel koolhydraten te eten (pasta of pap) Een uur voor de wedstrijd eet je aanvullend een banaan. Je wilt natuurlijk geen kramp tijdens je run.

5. Kleed je goed en houd rekening met de weersomstandigheden

Loop in je favoriete shirt en schoenen. Probeer je nieuwe schoenen absoluut niet uit tijdens de wedstrijd.

6. Trek je op aan andere lopers

Het aanhouden van de tempo van anderen om je heen kan helpen als je moe bent.

7. Wijk niet af van je hardlooproutine

Als je tijdens de training geen water drinkt, doe je dit ook niet tijdens de loop.

8. Tot slot

ONTSPAN en GENIET!

Marathon van Amsterdam

Als je op zoek bent naar de volgende uitdaging dan zie ik je wellicht bij de halve marathon van Amsterdam. Deze vindt zondag 20 oktober plaats.

Heb jij ook tip? Laat dan een bericht hieronder achter. Ik hoor ze graag.

You may also like...