copenhagen-wheel

Amerikaanse uitvinding maakt van elke fiets een elektrische fiets

Nooit eerder stond ik erbij stil, de minimalistische schoonheid van een fiets. Ranke objecten die in stilte door het vlakke polderlandschap glijden. En mits op de juiste hoogtes afgesteld, lijkt een mens er op een natuurlijke & sierlijke manier op te kunnen voortbewegen. Die sierlijkheid zie je ook terug in de Copenhagen Wheel, een los achterwiel waarmee je van elke fiets een elektrische fiets kan maken.

Vrouw & fiets

Een vrouw in een cabrio of op een Vespa, het kan een mooie combinatie zijn. De combinatie van vrouw en fiets hoog op een frame kan dat beeld nog overtreffen. Haar fleurige rok en engelachtige haren in slow motion wapperend in de wind. Een moment later is de dagdroom voorbij: het moment dat ik mijn spiegelbeeld in een winkelruit aanschouw. Mijn evenbeeld beweegt zich met gebogen knieën voort op een versleten te lage fiets. Mijn handen jeuken om deze bejaarde Gazelle grondig te restaureren, vervangen is geen optie.

Klamme aankomst

Fietsen, het is de verstandige optie. Alleen jammer dat het lichaam langdurige inspanning beloont met een klamme aankomst op de eindbestemming. Met ritjes van hooguit 20 minuten kom je dan wel fris op je werk of bij vrienden over de vloer. Maar met die 20 minuten kom je niet ver.

En dat terwijl Nederland vol ligt met fietspaden; vredelievende weggetjes langs landerijen, hofjes en pleintjes. Al is het af en toe oppassen voor een roedel wielrenmannen. Verkeersregels gelden niet, en hoffelijkheid? Een bidon met Brinta kun je op je voorruit krijgen.

Niet aanpassen maar vervangen

Vroeger keken ze toch anders naar het beschikbare materieel dan tegenwoordig. Vooral na de oorlog. De aanschaf van een brommer was een decadent idee als je al een fiets bezat. Om van een fiets een snelle fiets te maken had je alleen een hulpmotor nodig. Er ontstond een levendig aanbod van hulpmotoren.

Hulpmotorfiets 2.0

Vandaag de dag zijn de ranke frames die uit zichzelf kunnen voortbewegen weer helemaal terug van weggeweest. Benzine heeft plaats gemaakt voor ampère-uur, wat normaal gesproken inhoudt dat je er zelf niet mee aan de slag kunt. Toch is van mijn roestige Gazelle tegenwoordig ook iets leuks te maken.

Met de uitvinding van de de Copenhagen Wheel kan ik van mijn stramme Gazelle een elektrische hinde maken. Het werkt heel eenvoudig. Ik verwissel mijn oude wiel voor de Copenhagen Wheel.

Verzekeren als brommer of als fiets?

De maximum snelheid van de Copenhagen Wheel ligt op 25 kilometer per uur. Net als bij een ‘gewone’ elektrische fiets heb je dus geen snorfietsverzekering met aansprakelijkheidsdekking nodig. Aangezien je een pittige prijs (ruim € 600) betaalt doe je er goed aan om je fiets met je Copenhagen Wheel tegen diefstal te verzekeren. Bij Zelf hebben we deze verzekering niet maar onze concullega’s van Unigarant of ENRA helpen je graag verder.


Noot van de eindredacteur (Iwan): de Rotterdamse volkszanger Gerard Cox bezong het thema fiets & vrouw in 1987.

Nicolaos

Nicos is als acceptant poortwachter voor Zelf. Maar daar buiten iemand die graag stilstaat bij het leven, in al haar facetten. Zolang het duurt koestert hij de verschillen tussen continenten en samenlevingen. Om die verschillen te laten bestaan verkiest hij regelmatig producten van lokale leveranciers boven die van de multinationalen.

You may also like...

3 Responses

  1. Alwin zegt:

    Hoi Nicolas,

    Ziet er vernuftig uit.
    Maar het gaat niet voor iedere fiets op, zoals je aangeeft.

    Ik heb bijvoorbeeld remschijven op mijn as. Als ik mijn wiel zou vervangen door een Copenhagen versie, heb ik geen achterrem meer.

    Alwin

    • Nicos zegt:

      Goed punt Alwin. De makers van de Copenhagen Wheel zijn al met schijfremmen bezig. Ook van jouw fiets is straks een elektrische hinde te maken.

      Nicos

  2. Stefan zegt:

    Hoi Nicos,

    Net als versnellingen zijn elektrisch aangedreven fietsen toch wel voor 45-plussers. Een echte vent fietst op een (liefst zelfgebouwde) fixed-gear. Als je het dan toch over de minimalistische schoonheid van een fiets hebt…

    En Alwin…je hebt toch nog een voorrem? Meer heb je niet nodig 🙂

    Gr. Stefan