IJslandse aswolk zorgt voor veel ongemak voor reizigers

Vanwege de vulkanische aswolk uit IJsland is er in het luchtruim van Nederland en veel andere West-Europese landen geen of beperkt vliegverkeer mogelijk. Dit heeft tot gevolg dat Nederlandse reizigers in het buitenland zijn gestrand, maar ook dat reizigers die nog in Nederland zijn niet hun geplande vliegreis kunnen aanvangen. De Zelf.nl Doorlopende Reisverzekering biedt dekking bij vertraging en ongenoten vakantiedagen.

IJslandse aswolken

Wij hebben voor u op een rij gezet waar u op welk moment op kunt rekenen als u een Doorlopende Reisverzekering van Zelf.nl heeft en u te maken heeft met de beperkingen van het vliegverkeer door de IJslandse aswolk.

Annulering

Als u de komende dagen op een korte reis zou gaan en u kunt deze reis niet uitstellen, dan bestaat de kans dat deze reis komt te vervallen. Voor het ongebruikte ticket kunt u het geldbedrag terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij.

Vertraagd op vakantie

Veel vliegmaatschappijen verstrekken vouchers aan gedupeerde reizigers waarmee ze een andere vlucht kunnen boeken. Als u een voucher accepteert, kunt u in principe geen aanspraak meer maken op uw doorlopende Reis- of Annuleringsverzekering, omdat deze alleen uitkeert als u met vertraging op vakantie gaat.

Los geboekte vluchten en hotels

Voor de los geboekte vluchten en de los geboekte hotels, waarbij de vlucht is geannuleerd en u een voucher of het geldbedrag terugkrijgt van de luchtvaartmaatschappij, behandelt Zelf.nl dit alsof u met vertraging op reis zou gaan. Conform de polisvoorwaarden wordt dan maximaal van 3 ongenoten reisdagen de hotelkosten vergoed.

Gestrand op het vakantieadres

Wij verwijzen u in eerste instantie door naar de luchtvaartmaatschappij. Dit doen wij omdat de luchtvaartmaatschappijen volgens EU-wetgeving verantwoordelijk zijn om hun passagiers te compenseren voor o.a. hotel accommodaties en vervoer tussen hotel en luchthaven. Als de luchtvaartmaatschappij u weigert te compenseren, dan kunnen de extra gemaakte reis- of verblijfskosten bij ons worden ingediend en zullen wij die in behandeling nemen. Wij vragen u in dat geval een schriftelijke verklaring van de luchtvaartmaatschappij mee te sturen waarin de deze verklaart niet te willen compenseren. Indien de luchtvaartmaatschappij de extra reis- en verblijfskosten slechts gedeeltelijk vergoedt, kunt u het restantbedrag bij ons indienen, waarna wij de claim in behandeling nemen.

Annuleringsdekking

Wanneer u aanvullend een annuleringsverzekering heeft gesloten, zijn ook de volgende kosten verzekerd:
– ongenoten reisdagen;
– vertrekvertraging tot maximaal 3 dagen.

Uitkering wordt verleend voor ongenoten reisdagen als gevolg van onvoorziene vertraging van vliegtuig, bus, trein en boot bij vertrek uit Nederland of bij aankomst op de reisbestemming. Deze dekking bestaat alleen voor reizen langer dan 3 dagen. De vertraging dient minimaal 8 uur te bedragen. Bij een vertraging van 8 tot 20 uur wordt uitkering verleend voor 1 dag, van 20 tot 32 uur voor 2 dagen en van langer dan 32 uur voor 3 dagen.

Wat zijn uw rechten als passagier?

De consumentenbond heeft op haar site de veelgestelde vragen en antwoorden over de rechten van luchtvaartpassagiers op een rij gezet. Als u hier klikt kunt u deze informatie raadplegen.

You may also like...

1 Response

  1. 20-04-2010

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Zelf Verzekeringen. Zelf Verzekeringen heeft gezegd: Dekking bij vertraging en ongenoten vakantiedagen http://tinyurl.com/y3bj4pw […]