Doorrijders na een ongeluk worden zelden gestraft

Jaarlijks zijn er zo’n 1.100 verkeersslachtoffers te betreuren waarbij de veroorzaker van het ongeval het hazenpad kiest. Het blijkt niet mee te vallen om dat soort mensen te achterhalen en op te pakken. Het lijkt erop dat het aantal getuigen van zo’n ongeval recht evenredig is met de beslissing van de veroorzaker om door te rijden. “Heeft niemand mij gezien? Mooi, dat scheelt weer in mijn no-claim.”

Pakkans heel erg laag

Per jaar komen er slechts enkele tientallen daders voor de rechter en dat terwijl slachtoffers vaak letterlijk met de brokken zitten. Voor de politie blijkt het heel moeilijk om meer daders te grijpen. “De grootste oorzaak is het gebrek aan informatie als kentekens en signalementen. Daardoor kunnen de doorrijders maar moeilijk worden gepakt”, zo stelt Ron Looijen van de Raad van Korpschefs in gesprek met het Algemeen Dagblad. Jelle Smits, van het Waarborgfonds Motorverkeer voegt daar aan toe: “zonder getuigen, signalement of kenteken houdt het op.”

Nationale campagne tegen doorrijders?

Er zou een nationale campagne moeten komen om mensen alert te maken op dit fenomeen. Zo zouden slachtoffers foto’s of filmpjes met hun mobiel moeten maken en belangrijke informatie zoals kentekens moeten onthouden, zo pleit Jelle Smits in Elsevier.

You may also like...