bugatti-veyron

De duurste en goedkoopste auto om te verzekeren

Toon mij je auto en ik zeg je wie je bent. Een auto zegt veel over je persoonlijkheid – en je rijstijl. Een petjesdragende Golf GTI-rijder gedraagt zich anders in het verkeer dan een bebrilde vijftiger in een Fiat Multipla. Dat is niet vanuit de onderbuik geredeneerd, maar wordt gedragen door een degelijk stukje verzekeringsstatistiek. We turven simpelweg welke automerken de meeste schade aan anderen hebben veroorzaakt. Claims op de WA-verzekering dus. En daar baseren wij voor een deel de premie op.

De goedkoopste auto is degelijk en bijna saai te noemen (sorry Tim*)

Als je elke dag om klokslag 7:33 de voordeur achter je dichttrekt, het keurig onderhouden pad van je tuin afloopt en precies in het verlengde daarvan het voorportier van je auto kan opentrekken, is de kans groot dat je in een Skoda rijdt.

gaaaap
Standaard reactie als je vertelt dat je in een Skoda rijdt.

Skodarijders zijn over het algemeen oppassende, brave burgers. Ze leven naar de regels en koesteren de veiligheid van hun eigen gezin én die van medeweggebruikers. Althans, dat kunnen we afleiden uit onze statistieken.

*) Onze webmanager Tim rijdt graag in z’n Skoda Octavia. Volgens hem de meest complete auto ooit. Vooral door alle technische snufjes die je er min of meer gratis bij krijgt. Volgens Tim is de Skoda het proefkonijn van de Volkswagenstal. Elke nieuwe ontwikkeling wordt in deze budgetauto uitgetest, om het vervolgens uit te rollen naar de Audi’s en Volkswagens.

De duurste auto is goedkoop in aanschaf en onderhoud en uitstekend te tunen

Je eerste auto koop je voor een appel en een ei. Zo’n kar waarin een blind paard geen kwaad kan doen. En als je dan wat centjes overhoudt van je pizzabezorgbaan, dan ‘investeer’ je die. In grotere uitlaten, een spoilertje hier of daar en natuurlijk niet te vergeten de fuzzy dice die het zicht ernstig belemmeren. En waar kom je dan op uit? Op een Honda Civic natuurlijk.

boem-asteroide
Liever een asteroïde ter grootte van een huis op je dak, dan een jaren-negentig Civic op de weg

De jaren-negentig Honda Civic is een rijdende ramp. Als deze auto een hond was, dan was hij een pittbull gekruisd met een Amerikaanse mastiff – en een piranha. Dat blijkt tenminste uit onze statistieken. De Civic blijkt véél vaker betrokken te zijn bij een ongeluk dan welk merk en/of type dan ook.

Ja maar, hoe zit het dan met Ferrari’s, Bentleys, Bugatti’s en andere peperdure snelheidsmonsters?

Dat zijn sportwagens. Wagens bedoeld om te racen en te scheuren. Auto’s die zich het prettigst voelen om driftend de bocht door te gieren. Bovendien kosten ze meer dan een ton en beide factoren zijn voor ons een no-go op verzekeringsgebied. Weet je dat ook weer.

You may also like...

4 Responses

  1. werner zegt:

    Beste Lars,

    Een geinig “glad ijs” topic zou kunnen zijn: wat is bij zelf , qua type auto, de laagste en hoogste premie?

  2. will zegt:

    Scheelt het nou eigenlijk nog als je accessoires koopt op je auto die de veiligheid van anderen verbeterd, zoals deur beschermers (ford) of iets zoals active city safety?

    • Eva zegt:

      Het aanschaffen van accessoires en/of extra beveiligingsmaatregelen van het voertuig ter voorkoming van schade heeft geen invloed op de premie en/of uitkering bij schade.

      Met vriendelijke groet,

      Eva

  3. Ton Raaijmakers zegt:

    Uit bovenstaande opsomming van het verzekeren van auto’s schijnt dat u het liefst een blok beton onder water tegen brand verzekert.