• Geen categorie
  • 3
1

De guru van het elektrisch rijden

Zat je creatieve kijk op techniek er al vroeg in?

Ja hoor. Ik sliep op de zolderkamer van onze woning in een vinexwijk en had van die grote ramen met zo’n houten schot ertussen. Op een dag vond ik zo’n grote bouwventilator bij het vuil, zaagde een gat in de muur en plaatste de ventilator erin. Trots riep ik dan ‘kijk mam, ik heb een ventilator gebouwd’. Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen dat bij mij gedaan hadden, maar gelukkig lieten mijn ouders me daarin heel vrij.”

5

Niet gek dus dat je een technische opleiding koos. Wat was je voor student?

“Ik had lange haren, woog 56 kilo en rookte shag. In tegenstelling tot mijn Delftse studiegenoten woonde ik samen in Rotterdam en omringde ik me vaker met medicijnstudenten in plaats van technici waardoor mijn kijk op mijn vakgebied vergroot werd. Ik promoveerde daarom niet aan ‘mijn’ universiteit, maar in Arnhem op windturbines. Daar reed ik rond in mijn kevertje met anti-atoomenergiesticker terwijl bijna iedereen voorstander was van atoomenergie.”

Na het promoveren op windturbines ging je naar de cd-spelers bij Philips. Uhhh?

Mijn vak, de regeltechniek, heeft alles te maken met terugkoppeling. Daarbij maakt het niet uit of je een cd-speler of windturbine ontwikkelt. De cv in je huiskamer werkt ook met regeltechniek. Dit is echt mijn vak. En ik houd van mijn vak. Ik houd niet van windturbines, maar ben wel gemotiveerd er wat mee te doen. Hetzelfde geldt bij cd-spelers.”

Wanneer lonkte het professorschap?

“Na tien jaar bij Philips wilde ik liever eigen baas zijn en mijn eigen onderzoeken doen. Ik vond het heerlijk om voor de klas te staan en kon mijn praktijkkennis makkelijk tijdens colleges toepassen. De studenten waren bovendien erg gemotiveerd. Ik sprak de taal van de industrie, had er een enorm netwerk. Deze baan paste gewoon heel erg bij mij. Maar het was geen jongensdroom. Geen enkele jongen denkt ‘ik word professor’.”

6

En van professor werd je mr. elektrisch rijden

“Ik zat al in veel clubjes, maar werd gevraagd voor het nationale team ter bevordering van het elektrisch rijden onder leiding van Prins Maurits. Vanuit mijn rol als vertegenwoordiger van alle kennisinstellingen twitterde en blogde ik erop los. Al snel werd ik een ‘figuur’ in die wereld. En ja, dan kun je niet meer met je Twingo aan komen zetten. Dus kocht ik een Tesla S.”

Ho stop. Tussen een Twingo en een Tesla S zit nogal een groot gat…

“Ik wilde eigenlijk een elektrische Kangoo kopen, maar toen zag ik de advertentie van die Tesla en dacht ‘dit is eigenlijk wel heel vet’. Het is fenomenaal. Het lijkt alsof je in een sportwagen rijdt terwijl je een grote auto hebt. Binnen 4,2 seconde zit je op 100 km/u. Je wangen gaan gewoon strak naar achter staan. Bizar. Heerlijk. Maar ik kocht ‘m ook omdat het een game changer is.”

Game changer?

“Het is de eerste elektrische auto die het minstens zo goed doet als vergelijkbare auto’s in die klasse. Ja, hij is inderdaad vreselijk duur, maar je moet ‘m vergelijken met een Audi A6 of een BMW 7-serie. In die klasse is hij niet duur. Hij heeft een range van minstens 350 kilometer. Dit is gewoon de toekomst. Je hebt een stuur, richtingaanwijzers en verder alleen een 17 inch beeldscherm waar je van alles op kunt doen plus elke week een software-update via 3G. Een iPad op wielen dus.”

Kunnen we oldtimers dan niet gewoon ombouwen tot elektrische auto’s?

“Op hobbyniveau is dat zinvol. Maar als je uiteindelijk kijkt wat je moet doen of welke hoeveelheden energie je in een batterij moet stoppen is het heel beperkt. Een batterij van 250 kilo is qua energie-inhoud evenveel als een emmertje met 10 liter benzine. Het werkt dus alleen als je de auto super licht maakt met een hele lage aerodynamica. Je moet het hele ontwerp van je auto aanpassen als je het efficiënt wil doen.”

2

Mmm. Zullen we dan maar vliegende auto’s ontwikkelen?

“Ik denk dat het vanuit een efficiëntie standpunt niet zinvol is vliegend te gaan rijden. Ik denk wel dat auto’s veiliger worden en efficiënter omdat ze deels automatisch bestuurd zullen worden. De aandrijftechniek zal elektrisch worden, misschien dat er zelfs nog ontwikkelingen in waterstof komen. Qua robotica geloof ik dat we over 20 jaar zorgrobots hebben die ons thuis een handje helpen. Domotica (ICT aan de muur die met ons communiceert) komt straks uit de muur en krijgt wielen.”

Wat kunnen we nog meer van jou en de TU/e verwachten?

“We hebben een aantal projecten waarvan de leukste de oogchirurgierobot is. We kunnen daarmee operaties aan het netvlies doen die tien keer zo nauwkeurig zijn dan die van de oogchirurg. Verder heeft een collega een voetbalrobot ontwikkeld. De moderne autotechniek werkt met dezelfde sensoren als die robot. Zo weet je auto straks precies wanneer hij moet remmen of je stuur moet laten trillen als je ogen dichtvallen.”

Blijf je dit doen tot je erbij neervalt?

“Ik werk 70 uur per week van zondag- tot vrijdagavond. In die tijd vlam ik, daarna geniet ik van het weekend met mijn vrouw, het huis, de beesten en 40 kippen. Ik vind zoveel dingen leuk. Het lijkt me heerlijk straks met pensioen te gaan en veel te reizen. De kwaliteit van het leven buiten de wetenschap vind ik minstens zo waardevol.”

Meer weten over Maarten, zijn werk op de TU/e en al dat wat interessant is?

Lees dan vooral zijn blog waarop hij je inspireert met wetenswaardigheden, onderzoeken, en bijzondere speeches. Je kunt ‘m natuurlijk ook volgen op Twitter.

fotocredits: Studio Pluriform

You may also like...

3 Responses

  1. Abdallah DMI zegt:

    Creativity is an essential tool in engineering and is the secret behind the development of humanity. Good continuation to the Prof. Steinbuch group of robotics research who had made is possible to build this new electric car and to all those behind this achievement.

  2. Ph.Sterkens-Nooyens zegt:

    Ook wij woonden op de Jagersdreef, maar enige huizen verder !
    Ik heb met veel interesse jouw “geschiedenis ” gelezen!
    Schitterend en heel interessant !
    verder : veel succes en groetjes Philly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *