• Geen categorie
  • 22
1

Een prachtig staaltje vakmanschap

Herman Braun maakt al 30 jaar stalen fietsframes. Een ziekte waar hij niet meer vanaf komt. Ondanks dat hij veel moppert en carbon liever gebruikt om te vissen, laat deze ambachtsman zich leiden door zijn passie en hartstocht voor het vak. Eentje die zowel liefde als irritatie doet oplaaien.

Je bouwt al 30 jaar frames. Hoe dat zo?

“Toen ik zelf ooit begon met fietsen, mankeerde er al snel wat aan de fiets. De fietsenmaker kon het niet maken, dus probeerde ik het zelf. Ik leerde snel sleutelen en kon na een tijdje in 6,4 seconden een wiel steken. Wat mijn ogen zagen, deden mijn handen. Ik was dan ook pas 16 toen ik tijdens de Vuelta a España mecanicien werd bij de profploeg van Kees Pellenaars.”

5

Wat heb je in die tijd geleerd?

“Ik zie direct of een fiets bij je past of niet. Dat heb ik geleerd door achter het peloton aan te rijden. Soms zetten we ’s nachts stiekem het zadel hoger en reed de renner de volgende dag ineens stukken beter. Het gaat om de combinatie van je lengte, je bovenlichaam, armlengte enzovoorts. Marianne Vos zit bijvoorbeeld als een zoutzak op haar fiets. Ze wint nog steeds, maar ze heeft het nu al in de rug.”

Houding is dus niet zo belangrijk?

“Tegenwoordig interesseert het een wielerploeg niet meer of hun renners goed op de fiets zitten. Bovendien durft en heeft een renner niks te zeggen. Voor de Tour de France zat Flecha in een hotel in Spijkenisse. Voorafgaand aan de verkenningstocht waar Maarten den Bakker als enige op een groene Braun zat tussen alle zwarte Pinarello’s, bleek Flecha onze fiets ook even geprobeerd te hebben. Hij was er helemaal weg van, maar bestelde ‘m niet. Henk Lubberink en Knetemann hadden in het verleden al tegen Peter Post gezegd: ‘ik moet zo’n fiets hebben en betaal hem zelf wel. Zorg jij maar dat de naam van m’n sponsor erop komt’.”

3

Hoe meer kilootjes de berg op, hoe zwaarder het is?

“Alleen hersenlozen zeggen ‘hoe lichter, hoe beter’. Kijk eens naar Rasmussen. Die vijlde zelfs stukjes van zijn schoenplaatjes af. Maar het enige wat hij gedaan heeft is zijn ballen volgereden met doping. Anders kon hij het niet. Als je goed rijdt heb je dat niet. Ik maak met gemak een fiets waarmee je de Tour wint. Merckx heeft niet voor niets de Tour op een stalen frame gewonnen. Net als Hinault.”

Jouw fiets weegt 7,4 kilo. Carbon 6,7. Dat scheelt toch aanzienlijk?

“Licht helpt alleen met de berg op rijden. Bovendien zit er in mijn fiets 20 keer meer stijfheid. Dat helpt je om vooruit te komen. Minder weerstand. Carbon is maar op één manier sterk: als je er vanuit een ander punt druk op zet breekt het. Je dénkt dat die fiets recht vooruit rijdt, maar hij zwenkt alle kanten op. Je hebt zowel links als rechts belasting.”

7

Sta je niet stil als je alleen in je eigen werkwijze gelooft?

“Ik vind dat ze in een te kort tijdbestek te veel ‘nieuwe’ dingen ontwikkelen. Nu is een rem onder de bracket weer ‘nieuw’, maar dat had ik 30 jaar geleden al. Ik kan er ook wel weer om lachen: ze hebben er waarschijnlijk lang over nagedacht. Kijk maar naar een geïntegreerd balhoofd. Die ringen die erop gelast zijn, met wat lagers erin: die had Bianchi 30 jaar geleden al. Ik heb hier zelfs een hydraulische rem liggen van Shimano: 30-40 jaar oud. Wat is er dus nieuw aan al die uitvindingen? Je kunt beter naar oude fietsen kijken. Scheelt ook weer een hoop tijd.”

Over oude fietsen gesproken: Welke fiets betekent het meest voor je?

“In 30 jaar tijd heb ik eigenlijk maar 2 fietsen gemaakt die ik nooit weg zou doen. Mijn allereerste zelfgebouwde fiets is daar één van en staat nog steeds vooraan in de winkel. Ik zou hem voor geen goud wegdoen. Dat geldt ook voor de fiets die ik voor mijn zoon gemaakt heb toen hij nog niet eens geboren was. Deze 2 fietsen blijven voor altijd hier.”

4

Je moppert veel, maar er zijn toch ook mooie momenten?

“Natuurlijk! Als ik weer een klant van oor tot oor zie glimlachen. Als ik iets maak en het goed voelt. De fiets goed loopt. De wetenschap dat tijd geen rol speelt. Of we nu een frame bouwen in een dag of een week: zolang jij maar een goed product hebt. En wij een frame opleveren waar we achter staan.”

Zou je er ooit mee stoppen?

“Het is een lastig, maar mooi vak. De een wil een crossfiets, een mountainbike, de ander een twentyniner. Er zijn zoveel verschillende soorten fietsen en materialen. Je bent steeds aan het onderzoeken, prakkiseren. Ik heb het vanaf nul geleerd met een bankschroef, een vijl, rij, zaag en brander. Het is een verslaving. Een ziekte: je komt er niet meer vanaf. Ik ben nu 58 jaar, doe dit al 30 jaar en ben het nog steeds niet beu. Ik blijf dit doen tot ik erbij neerval.”

6

You may also like...

22 Responses

  1. julien carti zegt:

    goede gees posotief dankje top

  2. velo moda zegt:

    Steal tot deel gelukkig bestaan er nog framebouwers zo als hem.

  3. René de Jonge zegt:

    Erg leuk stukje over een bevlogen man die mooie, eerlijke fietsen maakt. (Noot voor de auteur: een veil bestaat niet, een vijl wel…)

  4. alexander zegt:

    mooie werkplaats!!

  5. Rob Stevelmans zegt:

    Hoi Herman,

    Ik ben Rob Stevelmans, 39 jaar, 207 cm lang en 150 kilo zwaar.
    Heb jij ook een fiets die voor mij geschikt zou zijn?

    Gr Rob Stevelmans

    • Herman Braun zegt:

      Rob dat is geen enkel probleem we kunnen tot 70 cm hoog bouwen dat gaat alleen met ons model Diamant en die is super stijf

      Mvg Herman Braun

  6. frans zegt:

    Gewoon een topper !!

  7. Ewout zegt:

    Wat een heerlijk stuk om te lezen – recht uit het hart via mijn hoofd in mijn hart.
    Had ik nu maar een reden om te willen fietsen…ik zou er direct een gaan bestellen.

    Ben erg benieuwd naar volgende artikelen, Zelf!

    • Herman Braun zegt:

      Hoi Ewout dank je je slaat de spijker op zijn kop gewoon een goed Nederlands product maken met de hand en niet uit China dat Carton

      Mvg Herman Braun

  8. mark zegt:

    Ik zal zeggen kortzichtig. Op de weg miss, maar je hebt meer aan carbon in het bos. stijfheid in het bos is minder!!!

  9. michel zegt:

    Een prachtig verhaal van een bevlogen fietsenmaker en mecanicien. Heb zelf ook altijd op een stalen frame gefietst (L’Express, een Belgische kasseienfiets)
    Na bijna 50 jaar heb ik hem verkocht, omdat ik niet goed meer kon meekomen en bang was om te vallen. Weg met alle Carbon en terug naar de Reijnolds buis.
    Nu geniet ik van het fietsen van tochten door Europa, samen met mijn vrouw.

  10. john zegt:

    Super dat er nog fietsen van staal gemaakt worden ik heb er zelf ook een paar.
    Maar wel jammer dat er niet van de oude bouwtekeningen afgeweken wordt.
    Ik vind persoonlijk ovale of aero vormige buizen mooier icm sierlijke chrome lugs ipv ronde buizen saaie lugs en het geheel één kleur gespoten.
    Zo heb ik nog wel meer ideen….binnenkort zelf maar weer wat frames lassen….

  11. Rene zegt:

    the real men of steel,heerlijk zo’n passie……!!!

  12. silco zegt:

    Veel respect voor een vakman als hem en super om te lezen hoe iemand in zijn product geloofd ik ben van mening dat daar veel kracht uit komt

  13. Ruud van den Bos zegt:

    Bevlogen, vakmanschap, een persoonlijkheid, een fijne vent, en bovenal een echte fietsenmaker.

    Ruud van den Bos

  14. Gert Veldhuis zegt:

    Wat een heerlijk verhaal, kan er geen glossy magazine de markt op met alleen maar dit soort verhalen? Alle tijdschriften stoppen, weet ik wel maar ik wil er maar mee aangeven dat het lezen van dit stuk mijn dag weer heeft gemaakt.

    Ps. Als ik aan een nieuwe fiets toe ben ga ik zeker een Braun overwegen.

  15. Frank van H zegt:

    Nou ik heb ook een Stalen race frame, Condor Super Acciaio waar ik criteriums mee rijd en heb alu en Carbon gehad en ben zelfs begonnen op een fiets van Davy Braun dus ik kan staal zeker waarderen maar deze meneer is wel ontzettend verblind door zijn eigen realiteit en ook nog eens hypocriet, alles wat
    u claimt trekt op niks.
    Rommel dat carbon maar behalve in je voorvorken en zadelpennen toch?

    En denken dat Pro tour ploegen het niks scheelt hoe hun renners op de fiets zitten is toch wel naief, iedere WT ploeg besteed tienduizenden aan fiets positie per jaar voor hun renners.

    Het enige waar ik me in kan vinden is dat gewicht van je fiets niet alles is bij de keuze van een fiets dat geld ook voor stijfheid maar dat is voor u blijkbaar niet het geval.

    Ik ben blij dat er mensen zoals u zijn die mooie producten hier maken maar beetje bescheidenheid en kennis van de zaken zoals ze nu zijn zouden u sieren

  16. Roel de bakker zegt:

    Kom gauw een keer, fietsje voor mijn Spinningmaat!

  17. Wouter zegt:

    Ik rij nu op de 60 jaar oude stalen fiets van mijn schoonvader, helaas voor Herman zal die nog lang meegaan… Nog even volhouden Herman! als ik aan een nieuwe fiets toe ben kom ik bij je langs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *