autologos-betekenis

Logo’s van automerken en hun betekenis: Opel, Mitsubishi en Skoda

Achter elk autologo schuilt een verhaal, het een nog mooier dan de ander. Eerder schreven we over de betekenis van de logo’s van Alfa Romeo, Peugeot en BMW. Nu is het de beurt aan Opel, Mitsubishi en het onvolprezen Skoda. Houd je vast, daar gaan we.

Opel – Bliksemsnelle tactieken

De bliksemschicht in het logo van Opel is nauwelijks te missen. Opel is van oorsprong een Duits merk en zoals bekend hebben Duitsers iets met bliksemschichten. Oké die was een beetje flauw. Zeker omdat het Amerikaanse General Motors (GM) in 1929 voor een schamele 26 miljoen dollar een 80% meerderheidsbelang nam in het Duitse Opel. Twee jaar later kochten de Amerikanen de resterende 20%.

De Opel Blitz ondersteunde de Duitsel Blitzkrieg met deze lichte  vrachtwagen.

De Opel Blitz ondersteunde de Duitsel Blitzkrieg met deze lichte vrachtwagen.

In 1935 wist Opel als eerste “Duitse” merk meer dan 100 duizend auto’s van hetzelfde type te verkopen. In 1940 werd de miljoenste auto verkocht en dat heugelijke feit werd gevierd met het stilleggen van de verkoop van personenauto’s. De oorlog vroeg om andere vervoersmiddelen. De in 1930 geïntroduceerde Opel Blitz, een lichte vrachtwagen, werd grootschalig ingezet door de Duitse troepen. Op de grill van deze noeste werker prijkte trots de naam als een bliksemschicht. Het huidige logo is daar duidelijk een afgeleide van, zij het zwaar gestileerd.

Mitsubishi – Over ruiterlijke waterkastanjes

Vraag 10 mensen om Mitsubishi uit te spreken en je krijgt 10 varianten op deze naam. Sterker nog, vraag 1 persoon om 10 keer de naam Mitsubishi uit te spreken en je krijgt 10 keer iets anders te horen. Japans is best een moeilijke taal. En Mitsubishi is een Japanse naam.

Van 3 kastanjebladeren tot 3 ruitvormen.

Van 3 kastanjebladeren tot 3 ruitvormen.

Mitsubishi bestaat uit 2 verschillende woorden. “Mitsu” betekent drie (3) en “hishi” betekent waterkastanje. Waterkastanjes hebben een ruitvormig blad en daarom wordt die naam in het Japans ook wel gebruikt voor ruitvormig of diamantvormig. Overigens komen de blaadjes van de waterkastanje weer van het wapen van de Tosa Clan, de eerste werkgever van de oprichter van Mitsubishi.

Dus lang verhaal kort: Mitsubishi betekent zoiets als 3 ruiten. Precies wat het logo voorstelt. Hoe moeilijk kan het zijn?

Skoda – Een allegaartje van symboliek

De gevleugelde pijl in het originele logo doet voorsprong, snelheid en techniek vermoeden, maar er gaan geruchten dat het een indianentooi moet voorstellen. Al ontgaat de symboliek van die tweede uitleg mij een beetje.

Duidelijk: een blauwe Indiaan verandert in een groene. A je to!

Duidelijk: een blauwe Indiaan verandert in een groene. A je to!

In 1994 maakte het van oorsprong Tsjechische merk een sprong voorwaarts. Er werd afscheid genomen van het oude logo en het nieuwe logo kreeg een zwarte band rondom en de gevleugelde pijl werd groen in plaats van blauw. Het zwarte symboliseerde daarin het honderdjarige bestaan van het automerk, het groene stond voor groei, milieuvriendelijkheid en een algehele freshness. Het logo kreeg een laatste facelift in 2011 en werd daarmee gladder, strakker en futuristischer gemaakt, wat dat ook moge betekenen. 🙂

Welk logo heb jij op je auto prijken?

Welk logo jij ook rijdt, we verzekeren ze allemaal. Klik hier om onze autoverzekering te bekijken. Daar schuilt ook een mooi verhaal in 🙂

You may also like...