Zelf 18 januari Mindfulness basis zonder tekst_1200x900

Makkelijke mindfulness oefeningen

Mindfulness is de benaming voor een staat van zijn waarbij je aandachtig aanwezig bent, in het hier en nu, zonder waardeoordelen. Via oefeningen kunnen we ons stapje voor stapje bewegen richting die staat van zijn met minder stress en meer welzijn. Om die reden delen we hier 3 mindfulness oefeningen met je.

Vorige week deelden we het nut van Mindfulness. Wist je dat je tijdens de afwas al een mindfulness oefening kan doen? Hier lees je meer.

Drie minuten adempauze
Via deze oefening richt je je op de bewustwording van de ademhaling. Ademhaling kan een anker zijn bij het beoefenen van meditatie. Het geeft je de kans gedurende je dag een rustmoment in te bouwen. Richt je aandacht gedurende drie minuten op je adem, en deel dit op in drie momenten:

  • Bewustwording: neem een waardige houding aan en sluit je ogen. Word je bewust van wat er aanwezig is. Welke gedachten zijn er? Welke gevoelens zijn er? Welke ge­waarwordingen zijn er? Observeer deze zaken zonder er over te oordelen. Constateer dat ze er zijn, en doe er verder niets mee.
  • Focus: richt je aandacht dan opnieuw op één activiteit, namelijk de beweging van de ademhaling. Concentreer je op het op en neer gaan van je ademhaling.
  • Uitbreiding: breid het aandacht opnieuw uit. Word je, buiten je ademhaling ge­waar van je lichaam als geheel. Voel je lichaam als een totaliteit, met alle ge­waarwordingen die erbij horen. Volg je adem alsof het lichaam ademt.

Aandachtig zijn
Heel wat zaken ontsnappen aan onze aandacht. Simpelweg omdat ze onbewust langs ons heen gaan. We kunnen ons bewustzijn trainen door elke dag heel kort 3 zaken (groot of klein) die je wel hebt opgemerkt te noteren. Zoek niet naar speciale dingen, maar open je aandacht gewoon voor de kleine dagelijkse gebeurtenissen. Let hierbij vooral op de zintuigelijke beleving. Denk bijvoorbeeld aan het fluiten van vogels, de geur van eten, of het ondergaan van de zon.

Uit de automatische piloot
Kies een dagelijkse handeling waarbij je nauwelijks nog stilstaat terwijl je deze uitvoert. Probeer de komende week deze handeling eens heel bewust te doorlopen. Gebruik daarbij al je zintuigen en neem de tijd. Wat kun je vanuit je volle aandacht waarnemen? Hoe ruikt het, voelt het en smaakt het? Wat kun je zien? Wat hoor je? Kijk met verwondering naar wat je doet. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor douchen, of tandenpoetsen, je lichaam afdrogen, afwassen, enzovoort.

You may also like...