Over de autoverzekering, bonus-malus, schadevrije jaren, no-claimkorting en meer van die onduidelijke dingen

Een van de lastigste onderdelen van een autoverzekering blijkt nog steeds het begrip schadevrije jaren te zijn en welke invloed zij hebben op de premie van een autoverzekering. Verzekeraars hanteren hier uiteenlopende regelingen voor. Bij de ene verzekeraar zorgt een schadegevalletje voor een enorme premiestijging, terwijl bij de ander merkt u daar juist helemaal niets van merkt. Tijd om hier eens uitgebreid bij stil te staan.

Wat zijn nu eigenlijk schadevrije jaren?

Als u een autoverzekering heeft lopen, krijgt u voor ieder jaar dat u zonder schade te claimen rondrijdt, een schadevrij jaar. Heel simpel eigenlijk en het zit ook al een beetje in de naam :). Een jaar zonder schade betekent een schadevrij jaar.

Elk schadevrij jaar wordt opgeteld bij het totaal aantal schadevrije jaren dat u heeft opgebouwd, net zolang totdat u wel eens een keertje schade rijdt én claimt. Is dat het geval, dan zult u een aantal schadevrije jaren verliezen. Het verlies van het aantal jaren is afhankelijk van het totaal aantal schadevrije jaren waar u op het moment van schade op zat én het aantal schades dat u dat jaar heeft geclaimd. Ingewikkeld? Hieronder een voorbeeld.

Bonus-malusladders

Schadevrije jaren zorgen voor korting op de premie van uw autoverzekering. Dat gebeurt met behulp van een bonus-malusladder. Bonus malus komt uit het Latijn en betekent goed en slecht. Met een bonus-malussysteem worden ‘goede’ chauffeurs beloond en slechte ‘chauffeurs’ bestraft. Mensen die geen schade rijden, de ‘goede’ chauffeurs, worden beloond met korting. De ‘slechte’ chauffeurs worden bestraft met het wegnemen van die korting.

De treden van de bonus-malusladder zijn met goud geplaveid

Bij Zelf.nl bestaat de bonus-malusladder, net als bij veel andere verzekeraars, uit treden die genummerd zijn van 0 t/m 20. Elk jaar waarin u geen schade rijdt, stijgt u 1 trede op de bonus-malusladder. Op elke trede is een beloning geplakt in de vorm van een kortingspercentage – en elke trede die u stijgt zorgt dus voor een hoger kortingspercentage.

Staat u op de eerste trede, dan krijgt u 4% korting op uw verzekeringspremie. Staat u op de tiende trede, dan ontvangt u 68% korting. De treden 14 t/m 20 zijn goed voor maar liefst 80% korting op de premie van uw autoverzekering. Dat is ook meteen het maximale kortingspercentage op de premie voor onze autoverzekering.

Wie hoog klimt, kan een beetje vallen

Rijdt u schade, dan wordt u een aantal treden teruggeworpen en krijgt u dus ook minder korting. Hoe hoger u op de ladder stond, hoe minder korting u verliest. Als u bijvoorbeeld van trede 19 naar trede 14 zakt, ontvangt u nog steeds dezelfde 80% korting (u heeft immers laten zien dat u een ‘goede’ rijder bent). Echter, als u op de vijfde trede stond, dan zakt u naar trede twee, wat weer zorgt voor 28% minder korting.

En no-claimkorting?

Dat hebben we hier boven uitgelegd. Eigenlijk is het no-claimsysteem al lang verleden tijd (sinds 1982 al), maar men blijft het bovenstaande systeem nog steeds zo noemen. Waarschijnlijk omdat dat nou eenmaal logischer klinkt dan dat gekke Latijnse bonus-malus :).

B/M-trede (kortingstrede) Schadevrije Jaren Korting B/M-trede (kortingstrede) na 1 verzekeringsjaar
  Zonder schade Met 1 schade Met 2 schaden Met 3 schaden of meer
0 -5 30% toeslag 1 0 0 0
1 -4 4% 2 0 0 0
2 -3 20% 3 0 0 0
3 -2 32% 4 0 0 0
4 -1 40% 5 1 1 0
5 0 48% 6 2 1 0
6 1 52% 7 3 1 0
7 2 56% 8 4 1 0
8 3 60% 9 5 1 0
9 4 64% 10 6 2 0
10 5 68% 11 7 3 0
11 6 72% 12 7 3 0
12 7 76% 13 8 4 0
13 8 78% 14 8 4 0
14 9 80% 15 9 5 0
15 10 80% 16 10 6 0
16 11 80% 17 11 6 0
17 12 80% 18 12 7 0
18 13 80% 19 13 7 0
19 14 80% 20 14 8 0
20 15 of meer 80% 20 15 8 1

You may also like...

21 Responses

  1. P.H.Serry zegt:

    Geachte Lars,

    Bij het lezen van de website van zelf .nl kwam ik een klein foutje tegen.
    U schrijft: “De treden van de bonus-malus ladder is met goud plaveit”.

    moet zijn “geplaveid”

    Scheelt me nu zeker een extra trapje op mijn Bonus-Malus ladder.

    met vriendelijke groet,

    P.H.Serry

    • Lars zegt:

      Bedankt voor uw reactie. Zeer oplettend van u. Als beloning een extra treetje vinden wij hierbij wel gepast. Die krijgt u van ons als u nog een jaartje zonder schade rijdt 🙂

  2. Linssen zegt:

    Vind het alleen jammer dat de goede rijder wel ieder jaar wordt beloond met de premiestijging.

  3. dani van kemenade zegt:

    Wat een onzin.

    Ik ben sinds een jaar bij jullie verzekerd, geen schade gereden en mijn premie is omhoog gegaan.

  4. Guus Wakelkamp zegt:

    Ik vind de blog over de bonus-malus een godspe. Ik had een schade na een paar jaar verzekerd te zijn bij Zelf.nl. De premie ging direct met 350 euro omhoog. Commentaar op mijn telefoontje: dan had u de schade zelf maar moeten betalen en u hoeft echt niet te denken dat u nu elders goedkoper uit bent. De dwaas die denkt dat een verzekeringsmaatschappij lief is voor haar cliënten!

    • jm van waas de wit zegt:

      helemaal mee eens had 30 jaar geen schade gereden nu 1x en zak van 80% naar 64%

  5. Pietje Puk zegt:

    Wat staat er in dit artikel wat niet algemeen bekend is? Wat ik wil weten is *hoeveel* treden je teruggaat bij schade, waar de grootte van de stap van afhangt (hangt die af van hoeveel schade er is, of alleen van de plek op de ladder, etc). Maar dat staat er helaas niet.

    • Lars zegt:

      Goede aanvulling. Ik heb de bonus-malustabel erbij gezet. Daarin staat precies hoeveel treden u zakt na schade.

  6. pasmans zegt:

    ben reeds langer bij jullie verzekerd met mijn auro. ik heb een wa plus verzekering. betaal nu 25euro,wat zie ik op internet van jullie advertentie,voor die zelfde auto rekenen jullie nu 17 euro.waar om betaal ik dan meer. of is dat klanten binnen halen?

  7. J.E.Wiersum zegt:

    Leuk verhaal maar duidelijkheid geeft het niet omtrent mijn premie verhoging van vorige mnd.
    Waar ik per E-mail vragen overstelde ,kreeg eerder een zeer vage reactie
    met een voor mij onduidelijke uitleg.
    BV de premie zou verhoogd zijn , een van de reden was de samenwerking
    met Route Mobile etc.,nu was ik al eerder lid van Route Mobile dan verzekerd bij Zelf.nl dus deze reactie was wel heel vreemd.
    Opnieuw uitleg gevraagd (2x) begin sept. we zijn nu op het eind van sept.
    maar een reactie of uitleg blijft uit.

    Met vriendelijke groet,

    mevr.J.E.Wiersum.

  8. emin sari zegt:

    nou wat een beloning,,,goed dat de beloning er is anders moest ik bijna lopen ,,en auto laten staan …deze tabel hanteren alle verzekers,,alleen prijzen verschillen en ja bij iedere verzekeraar ,,betaal je bij schadevrije jaar paar cent minder ,,terwijl je met centen niet kan betalen maar goed…

  9. p.havermans zegt:

    Wordt tijd dat je ook korting krijgt als je op winterbanden rijdt.
    Misschien dat dan meer mensen deze gaan aanschaffen en er daardoor minder schade wordt gereden in de winter.

  10. Loos Wim zegt:

    Ik las iets over samenwerking met Route Mobile. Hoe zit dat, ben ik verzekerd bij motorstoring onderweg?

    Wim

    • Lars zegt:

      Route Mobiel is ons zusje. Wij zijn beiden 100% onderdeel van SNS REAAL. Zelf.nl biedt pechhulp van Route Mobiel aan bij de autoverzekering. Dat is wel een aparte dekking en is niet standaard.

      Meer over de dekkingen vindt u hier: http://zelf.nl/verzekeringen/6-auto/dekking

      Wilt u de pechhulpdekking, dan kunt u ons bellen op 072 518 0160.

  11. Sanopa zegt:

    Wat mij in het hele Bonus/Males verhaal opvalt,
    is dat de opbouw jaarlijks met een mager % is, maar bij schade met rueze stappen naar beneden dendert.

  12. Joop Goedegebuure zegt:

    Ik zit met de volgende vragen mbt het onderwerp schadevrije (SV) jaren:
    1. Ik heb volgens mij nu (bij een andere verzekeraar) 26 SV jaren. In uw tabel lees ik dat het hoogste aantal SV jaren 15 is. Die ‘extra’ 11 SV jaren spelen dan bij u geen enkele rol?

    2. Begrijp ik het goed dat ik bij u na 1 schademelding terugval van BM-trede 20 naar BM-trede 15 en dat ik dan tegelijk terugval van 15 SV jaren naar 10 SV jaren?

    3. Als ik bij u verzekerd ben en dan zou willen overstappen naar een andere verzekeraar, stap ik dan bij hen in met 10 SV jaren?

    4. Waaro werkt u met een negatief aantal SV jaren bij de onderste BM-tredes in plaats van met 0 SV jaren?

    • Lars zegt:

      Beste Meneer Goedegebuure,

      Bedankt voor uw reactie. Hieronder vindt u het antwoord op uw vragen.

      1. Ik heb volgens mij nu (bij een andere verzekeraar) 26 SV jaren. In uw tabel lees ik dat het hoogste aantal SV jaren 15 is. Die ‘extra’ 11 SV jaren spelen dan bij u geen enkele rol?

      Kort gezegd is het antwoord op uw vraag ‘ja’.

      De schadevrije jaren die u bij uw verzekeringsmaatschappij heeft opgebouwd worden in een centraal systeem gezet als u de verzekering bij hen opzegt. Meldt u zich aan bij Zelf.nl, dan worden die schadevrije jaren meegenomen en die blijven dan ook gewoon op 26 staan.

      De BM-ladder gaat echter niet hoger dan trede 20, die u het maximale kortingspercentage van 80% oplevert. Die trede bereikt u na 15 schadevrije jaren. Daarna blijft u stilstaan op de hoogste trede. Het klopt dus dat elk schadevrij jaar boven de 15 treden geen rol speelt.

      2. Begrijp ik het goed dat ik bij u na 1 schademelding terugval van BM-trede 20 naar BM-trede 15 en dat ik dan tegelijk terugval van 15 SV jaren naar 10 SV jaren?

      Ja, dat begrijpt u goed. U behoudt echter wel hetzelfde kortingspercentage van 80%, want dat bereikt u immers na 10 schadevrije jaren. Ik kan me ook voorstellen dat het zuur is dat u bij 26 schadevrije jaren 16 schadevrije jaren ‘verliest’.

      3. Als ik bij u verzekerd ben en dan zou willen overstappen naar een andere verzekeraar, stap ik dan bij hen in met 10 SV jaren?

      Ja, dat klopt ook. Als u bij ons binnenkomt met 26 schadevrije jaren, 1 schade rijdt en overstapt naar een andere verzekeraar, dan komt u dáár binnen met 10 schadevrije jaren.

      4. Waaro werkt u met een negatief aantal SV jaren bij de onderste BM-tredes in plaats van met 0 SV jaren?
      Deze vraag heb ik doorgestuurd aan een persoon die wat technischer onderlegd is dan ik. Na het weekend verwacht ik u hierop een antwoord te geven.

  13. Pier zegt:

    Wat doen jullie wanneer je een tijdje geen auto hebt?

    Ik heb bij jullie een autoverzekering en binnenkort 8 schadevrije jaren. Ik koop binnenkort een motor en ga mijn auto misschien verkopen.

    Nu heb ik begrepen dat schadevrije jaren voor de auto kunnen vervallen als ik langer dan een jaar geen auto hebt. Ik vind dat raar, zeker als ik in de tussentijd gewoon verkeersdeelnemer op een motor bent.

    Wat is jullie beleid in deze? Kan ik de autoverzekering ook premievrij maken voor een periode, waarmee ik de schadevrije jaren behoud? Of als ik me over 4 jaar weer zou aanmelden met een auto, kijken jullie dan terug naar m’n 8 schadevrije jaren en houden jullie rekening met schadevrije jaren op een motor?

    Hartelijk dank!

    • Eva zegt:

      Beste Pier,

      Je kunt ervoor kiezen je autoverzekering op te schorten. Hierdoor blijven je schadevrije jaren bij ons 5 jaar gereserveerd staan en kun je ze dus binnen deze periode weer gebruiken op een autoverzekering.
      Bij sommige verzekeraars kun je de schadevrije jaren van je auto ook meenemen op een motorverzekering. Hierdoor blijf je, ook tijdens de jaren dat je alleen een motor gebruikt, je schadevrije jaren opbouwen. Wij zetten de autoverzekering dan stop vanaf het door jouw aangegeven moment en als je weer terugkeert bij ons voor een autoverzekering nemen we de schadevrije jaren van de motor over.

      Voor het opschorten van de polis worden geen kosten in rekening gebracht. Houdt er wel rekening mee dat je auto dan niet verzekerd is.
      Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp kun je ons ook altijd bellen.

      Met vriendelijke groet,

      Eva

      • Pier zegt:

        Dag Eva,

        Hartelijk dank voor de reactie. Het klinkt als uitermate soepel beleid van zelf.nl, als ik het vergelijk met wat ik soms lees over andere verzekeraars.

        Helaas hebben jullie geen motorverzekering, maar anders zou ik zeker geïnteresseerd zijn in een motorverzekering bij jullie.

        Ik zal inderdaad bellen over de exacte werkwijze en mogelijkheden.

        Groet en nogmaals dank, Pier