mclaren-mercedes-2014

Wennen aan de nieuwe Formule 1-modellen? Deze types zijn pas raar!

Gisteren startte het Formule 1-seizoen in Melbourne. Ver voor aanvang van de eerste Grand Prix hadden de autobouwers het spits al letterlijk afgebeten: de auto’s hebben nieuwe neuzen. De nieuwe neus wordt al vergeleken met de neus van een miereneter. Tsja, dat is best even wennen. Maar 64 jaar Formule 1-racen heeft wel vreemdere eenden voortgebracht. Kijk maar eens naar dit markante zestal.

Ter land, ter zee en in de lucht (1972)

Maar één seizoen sponsorde het Duitse caravanmerk Eifelland een Formule 1-team. Als je goed kijkt zie je in het ontwerp van Luigi Colani een omgekeerd speedbootje en een als versnellingspook vermomde achteruitkijkspiegel.

I am the walrus, koekoeketjoe (2004)

Het Williams-team begon 2004 met een vernieuwde neus. Maar de coureurs van het Britse team haalden hun neus op voor deze walrusachtige verschijning. Na twaalf wedstrijden verloor de Williams-auto zijn slagtanden.

Lelijk, lelijker, lelijkst (1979)

Een ander Brits team, Ensign, kwam met het idee om de oliekoeler en de radiateur in de neus te installeren. Het resulteerde naast een kokende motor in het predikaat ‘lelijkste F1-auto van de wereld’.

Ook handig voor een potje Triviant (1978)

Aan het eind van de jaren ’70 bedacht de Britse race-auto-ontwerper Gordon Murray de fancar, een wagen die als een stofzuigermond aan de bodem kleefde. De auto won de Grand Prix van Zweden maar kreeg daarna een rijverbod.

Barbapapa als bijrijder (1976)

Het Franse team van rugbyspeler en Formule 1-coureur Guy Ligier had in 1976 veel bekijks met deze auto. Dankzij het megagrote luchtkanaal achter de bestuurdersstoel stond de auto ook wel bekend als de ‘theepot’.

Everybody’s surfing (1971)

Nee, dit is niet de auto van een Californische surfdude. Het is een auto van het Britse March-team dat in de jaren ’70 actief was. De hoge voorvleugel had overigens een kort leven.

Je eigen auto tunen

Heb je plannen om je auto ook te tunen? Op de pagina Ik doe aanpassingen aan mijn auto legt de Belastingdienst uit wanneer je auto wel en niet opnieuw gekeurd moet worden. Komt het daadwerkelijk tot een keuring dan doe je er goed aan om je verzekeraar ook even te informeren. Het kan namelijk gevolgen hebben voor de hoogte van je premie.

Iwan

Iwan is copywriter voor Zelf. Dat schrijven doet hij het liefst vanaf een toetsenbord. Vandaar dat zijn vrouw op vakantie de ansichtkaarten schrijft. In zijn vrije tijd doet hij John McEnroe na of leest hij dikke boeken.

You may also like...