Schade wordt het liefst per telefoon gemeld, maar e-mail is een goede tweede

Bijna twee maanden geleden vroegen wij aan uw hoe u het liefst schade aan ons meldt. Natuurlijk wilt u in de eerste plaats geen schade hebben, maar als u een ongelukje heeft gehad, dan is het prettig dat de financiële kant van de zaak zo prettig mogelijk wordt opgelost. U heeft massaal onze vraag beantwoord. Met ruim zevenhonderd stemmen geeft de poll een goed beeld wat u van ons verlangt en ook verwacht. U wilt uw schade het liefst per telefoon doorgeven (337 stemmen), gevolgd door e-mail (211) en via onze website (156). Nog leuker dan de stemmen op de poll, was de moeite die u nam om een reactie te plaatsen. Daarin worden keuzes genuanceerd, uitgelegd en komen mitsen en maren beter naar voren.

Geen dure telefoonnummers met lange wachttijden
Zo schrijft D. Loos:

“Hoewel ik aangeef schades bij voorkeur via Zelf.nl te willen melden wil ik ook benadrukken dat een goede telefonische bereikbaarheid zonder extra kosten en belachelijke wachttijden voor mij een absolute eis zijn.”

Ook wij vinden een goede telefonisch bereikbaarheid van groot belang. Daarom gebruiken wij geen 0900-nummers en houden wij de wachttijden zo laag mogelijk. Wij weten dat u niet zit te wachten op oude top-40 hits als wachttijdmuziekjes, terwijl de geldmeter loopt. Wij willen u zo snel en zo goed mogelijk (blijven) helpen.

Ontvangst- en leesbevestigingen
H. Bos nuanceert zijn of haar keuze:

“Bij (letsel)schade waarbij een tegenpartij die ook moet tekenen / getekend heeft in het geding is, bij voorkeur per post.

Bij “lichte” kwesties: telefoon

Bij “zwaardere” kwesties bij voorkeur via de mail, met de restrictie dat verzekerde en verzekeraar verklaren dat zij de e-post ontvangen en gelezen hebben.”

Het bovenstaande is zoals het vaak wordt gedaan. Natuurlijk kunt u een autoschade niet simpelweg per telefoon afhandelen, omdat er altijd een formulier mee gemoeid is. Om “zwaardere” kwesties af te handelen kiest H. Bos voor e-mail, met de restrictie dat er een ontvangst- en/of leesbevestiging wordt gestuurd. Dat is nog niet het geval bij ons. Dat neemt niet weg dat het een uitstekend advies is. We werken hier dan ook aan en zullen iets dergelijks in een nabije toekomst introduceren.

Schade app?
Pieter schetst voor ons de toekomst:

“Toekomstmuziek: iedereen heeft op zijn telefoon een app, waar het schadeformulier digitaal in te vullen is. Deze app kent alle gegevens over de bestuurder, het voertuig, de verzekering, etc. al. Er hoeven dus veel minder gegevens ingevuld te worden.

Door bijvoorbeeld een GPS-match of een unieke code, kunnen bestuurders aangeven dat ze hetzelfde formulier aan het invullen zijn. Ter plaatse kunnen met de telefoon gelijk foto’s gemaakt worden van de schade en situatie. Deze kunnen vervolgens automagisch meegezonden worden met het schadeformulier. Nooit meer papierwerk!”

Prachtig. De techniek is voorhanden. Het nut van een dergelijke app is duidelijk. We kijken inderdaad al lang naar dit soort mogelijkheden. Toekomstmuziek is het nog wel. Er zijn nog wat juridische en praktische hobbels te nemen, maar het idee is geweldig. Wie weet, hoe nabij die toekomst is.

You may also like...

3 Responses

  1. R Leenheer zegt:

    JAja, maak maar reclame, alleen de door mij geleden schade van afgelopen zomer is nog steeds niet behandeld, ook op email en zelfs aangetekende brieven wordt niet gereageerd, waardeloos!!!!!!!!!!

  2. Klaas Bos zegt:

    Nou Zelf .nl wat de heer Leenheer zegt,wat is daar waar van
    dit zou ik graag willen weten.
    verder heb ik ( gelukkig ) nog niets aan de hand gehad.

  3. W. v. Onna zegt:

    ben inderdaad benieuwd naar, hoe het zit, met de geuitte klacht van uw client de hr. Leenheer. Tevens hoop ik nooit aanspraak te hoeven maken op welke schade vergoeding/regeling dan ook. Maar mocht het nodig zijn, dan hoop ik toch echt dat het schade vrije aantal jaren , niet alleen in de premie is terug te vinden.
    vr. gr.
    W.van Onna