Top-5 verschrikkelijke vakantie-ervaringen: #5 – hotel blijkt gruwelpand

Er is een hele industrie opgebouwd rondom het fotograferen van vakantiebestemmingen. En net zoals in de voedselindustrie, waar speciaal geprepareerde plastic hamburgers op hun smaakvolst op de foto worden gezet, is daarin niet alles wat het lijkt. Zo blijkt een droomhotel een ware gruwel te zijn als u er eenmaal bepakt en bezakt voor staat.

Droomhotel wordt teleurstelling

Vanuit de meest gunstige hoek staat het spierwitte hotel tegen een strakblauwe hemel op de foto. Wat men dan niet ziet is het petro-chemische complex dat op een steenworp afstand ligt. Het spierwitte van het hotel is inmiddels vervallen in een grauwe, vieze sluier en het personeel doet zijn best om daar geheel in lijn mee te zijn.

All-inclusive rampen

Het geboekte hotel is all-inclusive en daarbij hoort ook een ontbijt, lunch en diner. Die zijn van erbarmelijke kwaliteit. De lunch bestaat uit de restjes van het ontbijt en ’s avonds krijgt u iets op uw bord dat al gegeten lijkt te zijn en kondigt enthousiast een flinke voedselvergiftiging aan.

Vragen worden door het morsige personeel op een uiterst onbeschofte manier in een hoek gebonjourd. Bovendien verwarde u de kamer waarin u geacht wordt de nacht door te brengen aanvankelijk met een bezemkast. Kortom, uw verblijf strookt niet helemaal met uw verwachtingen.

Wat doet u nu? Klagen? Rechtzaak? Annuleringsverzekering?

Als uw verblijf niet strookt met wat u wordt voorgespiegeld, dan is dat te wijten aan de reisorganisatie. Bij hen moet u ook zijn om restitutie te krijgen van bedrag dat u heeft betaald voor een dergelijke verschrikkelijke ervaring.

Zodra er iets dergelijks plaatsvindt, dan dient u dat de reisorganisatie zo snel mogelijk te laten weten. Al tijdens uw ‘vakantie’ legt u uw klacht neer bij de reisleiding of tourorganisatie. Als het goed is, heeft u een speciaal noodnummer gekregen. Bel dat.

Als het probleem niet op uw vakantie wordt opgelost, dan dient u bij thuiskomst zo snel mogelijk een schriftelijke klacht in bij de reisorganisatie of het kantoor waar u de reis heeft geboekt.

Weigert die om uw klacht serieus te nemen (u wordt afgescheept met een fooi of u krijgt nul op het rekest), dan kunt u zich wenden tot de Geschillencommissie Reizen in Den Haag. De organisatie waarbij u de reis heeft geboekt moet dan wel aangesloten zijn bij de ASVR. De geschillencommissie doet binnen vier maanden uitspraak als zij uw klacht in behandeling nemen.

Doet de verzekeraar nog wat?

Een reisverzekering of annuleringsverzekering is voor een dergelijk geval niet aan te spreken. Voor randzaken natuurlijk wel. Als u, zoals in het voorbeeld, een voedselvergiftiging heeft opgelopen en in het ziekenhuis heeft gelegen, dan worden die kosten vergoed. Dat geldt ook voor diefstal of het verliezen of beschadigen van uw spullen.

Een rechtsbijstandverzekering is ook geen overbodige luxe. U staat dan een stuk sterker bij geschillen en weet zich gedekt door uitstekende juridische hulp.

You may also like...