Waarom jongeren onder de 25 jaar geen autoverzekering bij Zelf.nl kunnen afsluiten

Als u bij Zelf.nl een autoverzekering wilt aanvragen en u bent nog geen 25 jaar, dan krijgt u nul op het rekest. Op vergelijkingssites Independer.nl of Premie.nl komt Zelf.nl bij mensen onder de 25 helemaal niet in de lijst voor. Daar zit uiteraard een idee achter, maar toch valt het sommige mensen rauw op hun dak: “maar ik heb altijd goed gereden, zonder enige schade!”

Risico’s

Verzekeren heeft alles met risico’s te maken. U kunt of wilt de financiële gevolgen van een bepaald risico niet dragen, en geeft dat dus door aan een verzekeraar. Autorijden brengt bijvoorbeeld aardig wat risico’s met zich mee en de financiële gevolgen daarvan kunnen aanzienlijk zijn. De risico’s met autorijden hebben vooral met menselijk handelen te maken. In de meeste gevallen is autoschade het gevolg van menselijk falen. Dit kan te maken hebben met onoplettendheid of het verkeerd inschatten van een risico.

Jongeren en risico’s

Jongeren tussen de 15 en 24 jaar zijn onevenredig vaak bij verkeersongelukken betrokken, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Dit geldt met name voor het mannelijke deel, maar ook de meiden weten zich daar steeds vaker negatief in te onderscheiden. Bovendien blijkt uit onze eigen cijfers dat jongeren veel vaker schade rijden dan ouderen.

Waarom vertonen jongeren vaker risicovol gedrag?

Dat is een hele goede vraag (oké, we stellen hem zelf, maar toch). Volgens Dick Swaab, internationaal befaamd hersenwetenschapper heeft dat alles te maken met de hersenstructuur. De hersenen van jongeren ondergaan grote veranderingen en zijn eigenlijk nog niet helemaal ‘af’. De gebieden die er normaliter voor zorgen dat wij risicovolle situaties vermijden, zijn bij hen nog niet uitontwikkeld. Dit geldt ook voor de gebieden waarin het moraal en ethische gevoelens zich ophouden.

Doordat bij jongeren hun hersengebieden voor moraal en risicomijdend gedrag nog niet goed ontwikkeld zijn, zijn zij sneller geneigd om zich in situaties te begeven die niet direct bevorderlijk zijn voor voor het welbevinden van anderen (en voor hun eigen welbevinden). Even lekker snel optrekken, met de handrem aangetrokken door de bocht, keihard muziek draaien en zich afsluiten van audio-invloeden van buitenaf; allemaal acties die we vaker bij jongeren zien dan bij ouderen.

Maar lang niet alle jongeren zijn ongeleide projectielen

En dat is ook weer waar. Natuurlijk zijn de hersenen van de ene jongere niet hetzelfde als van de andere jongere. Sommige mensen zijn zeer verantwoord bezig op hun zestiende, terwijl andere mensen op hun veertigste nog steeds op twee wielen door de bocht scheuren. Daarvan zijn wij bij Zelf.nl ons ook wel bewust, maar het probleem is dan hoe we daar achter kunnen komen.

Het valt namelijk niet mee om van tevoren te voorspellen of iemand die een verzekering aanvraagt een ‘goed’ risico is of een ‘fout’ risico is. We kunnen niet van tevoren voorspellen of diegene schade gaat rijden. We kunnen natuurlijk vragen naar het rijgedrag van de persoon, maar hoe moet zo’n vragenlijst er dan uit zien? “Rijdt u gevaarlijk?” “Draagt u een petje en vindt u medeweggebruikers stom?” Moeten we een serie psychologische tests afnemen om zo’n risico in te kunnen schatten? Wat is dan de kans dat iemand nog voor ons kiest?

Waarom jongeren geen Zelf.nl Autoverzekering af kunnen sluiten

Op de bovenstaande vragen hebben we nog geen antwoord, maar wat we wel weten is dat jongeren over het algemeen simpelweg (veel) meer schade rijden dan ouderen. Die schade bekostigen wij met de premie die bij ons binnenkomt. Laten we jongeren hun verzekering bij ons onderbrengen, dan kunnen we twee dingen doen. Of we verhogen de premie voor iedereen of we verhogen alleen de premie voor die jongeren. Dat eerste is niet helemaal eerlijk en gaat tegen ons streven in om iedereen een juiste premie te laten betalen. De tweede optie is dat onze autoverzekering zó duur wordt, dan jongeren sowieso niet meer voor ons kiezen. Daarom hebben we ervoor gekozen om helemaal geen jongeren meer toe te laten.

En de toekomst?

We zijn er mee bezig. Op dit moment bekijken we meerdere paden die we kunnen volgen. Jongeren zijn geen groep om over het hoofd te zien.

Oh, maar nu snap ik het: daarom blijft de premie van Zelf.nl natuurlijk zo laag mogelijk

Ok flauw, maar dat is wel de essentie van het verhaal. Door risico’s zo goed mogelijk in te schatten en zo goed mogelijk te beprijzen, blijft de premie van onze autoverzekering laag. Schades worden tenslotte betaald met diezelfde premie.

You may also like...

3 Responses

  1. Wouter zegt:

    Misschien een idee om de groep jongeren die wel verantwoord autorijden toch te kunnen bedienen en dus niet de goede onder de kwade te laten lijden:

    Geef jongeren onder de 25 in basis een hoge premie (met risicoopslag). Worden er in een jaar tijd geen schade’s gereden die te wijten zijn aan onverantwoord gedrag, dan krijgt deze groep het deel dat er als ‘risicoopslag’ bovenop de standaard premie is gezet terug. Je beloont op die manier verantwoord gedrag, en ook jongeren die verantwoord in/met het verkeer omgaan kunnen een voordelige autoverzekering afsluiten. Iedereen blij.

    • Lars zegt:

      Dat is een heel goed idee, Wouter. Bedankt daarvoor. Wij zijn zelf natuurlijk ook bezig om manieren te verzinnen om ‘goede’ autorijders bij ons hun verzekering af te laten sluiten. In de gesprekken daarover komt ook uw oplossing naar voren. Op dit moment kunnen we nog niet zeggen wat we uiteindelijk gaan doen, maar we zijn er absoluut mee bezig.

      • Flip zegt:

        Op mij komt het over alsof Zelf.nl vals speelt. Door jongeren uit te sluiten verklein je, als die onderzoeken er al dan niet zijn en uitwijzen dat jongeren vaker ‘brokkepiloten’zijn, het risico. Andere verzekeraars doen dit niet, maar bieden ook lage en soms lagere premies.